Σε διαβάσεις πεζών που η κυκλοφορία τόσο των πεζών όσο και των οχημάτων δεν ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες, ως επί το πλείστων στη χώρα μας παρατηρούμε τους πεζούς να περιμένουν με υπομονή μέχρι να διέλθει και το τελευταίο αυτοκίνητο ώστε να περάσουν με ασφάλεια στο απέναντι πεζοδρόμιο. Πολλές φορές μάλιστα, αν κάποιος οδηγός σταματήσει για να δώσει προτεραιότητα στους πεζούς, εισπράττει μεταξύ των άλλων και κάποια έντονα κορναρίσματα από τους πίσω οδηγούς, στην καλύτερη των περιπτώσεων.
Σε αυτού του τύπου τις διαβάσεις, σύμφωνα με το άρθρο 38.4-γ του Κ.Ο.Κ., οι πεζοί οφείλουν « […] να μην κατεβαίνουν στο οδόστρωμα πριν λάβουν υπ’όψη τους την απόσταση και την ταχύτητα των οχημάτων τα οποία πλησιάζουν». Στο άρθρο όμως 39.2 που ακολουθεί, είναι ξεκάθαρο πως « […] οι οδηγοί υποχρεούνται να πλησιάζουν στη διάβαση με ταχύτητα τόσο μικρή ώστε να μην εκθέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς που τη χρησιμοποιούν ή εισέρχονται σε αυτήν και, σε περίπτωση ανάγκης, να διακόπτουν την πορεία του οχήματός τους για να επιτρέπουν τη διέλευση των πεζών».
Στη θεωρία, οι οδηγοί είναι γνώστες των παραπάνω διατάξεων μέσα από τα στάδια της εκπαίδευσής τους. Στην πράξη όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Οι περισσότεροι οδηγοί οχημάτων δείχνουν να αγνοούν ή να περιφρονούν τις διατάξεις αυτές του Κ.Ο.Κ.. Ο πρωτεύοντας ρόλος των αυτοκινούμενων οχημάτων στην κίνηση των δρόμων και γενικά στο δημόσιο χώρο, έχει γίνει κατά κάποιο τρόπο παραδοσιακός καθώς διαχρονικά οι δημόσιες αρχές του τόπου θέτουν ως βασικό γνώμονα των αποφάσεών τους τη διευκόλυνση της κίνησης των οχημάτων. Η σημασία των λειτουργικών πεζοδρομίων, των πεζοδρόμων ή ποδηλατοδρόμων αλλά και οι διαβάσεις πεζών, μπαίνουν σε ένα υποπλαίσιο προτεραιοτήτων καθώς ο ρόλος των πεζών έχει εμπεδωθεί να είναι υποβαθμισμένος, με θεσμικές μάλιστα ευθύνες για αυτό.
Στην προσπάθεια που κάνει ο σύλλογός μας για ανάσχεση αυτής της παγιωμένης εικόνας στις γειτονιές μας, κατόρθωσε να εξασφαλίσει από τη δημοτική αρχή (το 2018) κάποιες νέες διαβάσεις πεζών στην περιοχή του Αγίου Νικολάου. Ο συνδυασμός όμως της πεπερασμένης αντοχής των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για τις διαβάσεις και της κίνησης των οχημάτων μέσα στο χρόνο, οδηγούν στη γρήγορη φθορά τους. Μάλιστα, το μεγάλο κυκλοφοριακό βάρος από την κίνηση οχημάτων στην περιοχή μας (δρόμοι που συνδέουν το Μαρούσι με την Κηφισιά και την Πεύκη) και η μεγάλη ταχύτητα που πολλά από αυτά αναπτύσσουν (κυρίως στις οδούς Άρεως, Βασ. Αλεξάνδρου και Χαϊμαντά) , κάνουν πλέον επιτακτική την ανάγκη αποκατάστασης των διαβάσεων πεζών για την ασφάλεια των πολιτών, πεζών και οδηγών, στα παρακάτω σημεία:
Α) Στη διασταύρωση των οδών Άρεως και Κνωσσού.
Οι γραμμές στο οδόστρωμα δεν είναι καλά ορατές και ελάχιστα ανακλαστικά επί του οδοστρώματος έχουν απομείνει. Η οδός Κνωσσού είναι πεζοδρομημένη και στη συμβολή της με την διπλής κυκλοφορίας οδό Άρεως, η ορατότητα των πεζών προς το ρεύμα κυκλοφορίας που κατέρχεται από την πλευρά της Κηφισιάς είναι πολύ προβληματική. Υπάρχει μικρής κλίση στροφή που εμποδίζει την ορατότητα ενώ τα οχήματα έρχονται τις περισσότερες φορές με υψηλές, για κατοικημένη περιοχή, ταχύτητες.
Β) Στη διασταύρωση των οδών Άρεως και Αριστοφάνους.
Πρόκειται ίσως για το πιο προβληματικό σημείο της περιοχής με συχνές συγκρούσεις οχημάτων. Η διάβαση πεζών, όσο ήταν ακόμη καλά ορατή, μείωνε την ταχύτητα κίνησης των οχημάτων στο σημείο αυτό και οι οδηγοί αντιλαμβάνονταν εγκαίρως τον σηματοδότη STOP που υπάρχει εκεί.
Γ) Στη διασταύρωση των οδών Αριστοφάνους και Ηροδότου.
Η οδός Ηροδότου είναι πλακόστρωτη ήπιας κυκλοφορίας και στη συμβολή της με την κατηφορική οδό Αριστοφάνους παρατηρείται υψηλότερη του αναμενομένου ταχύτητα κίνησης των οχημάτων. Επί του οδοστρώματος υπάρχουν ευτυχώς ακόμη τα ανακλαστικά σώματα.
Δ) Στη διασταύρωση των οδών Βασ. Αλεξάνδρου και Ηροδότου/Δεληγιάννη.
Τα οχήματα κινούνται με υψηλή ταχύτητα στη μεγάλη πλάτους οδό Βας. Αλεξάνδρου με οδηγούς και πεζούς να μην έχουν καλή ορατότητα στο σημείο με Ηροδότου/Δεληγιάννη. Αν και οι διαγραμμίσεις ανανεώθηκαν τον Φεβρουάριο, εντούτοις ξεθωριάζουν με γρήγορο ρυθμό και κάποια ανακλαστικά σώματα επί του οδοστρώματος έχουν καταστραφεί.
Ε) Στη διασταύρωση των οδών Χαϊμαντά και Ελ. Βενιζέλου.
Η κατηφορική στην κίνηση οχημάτων οδός Χαϊμαντά, συναντά την πεζοδρομημένη οδό Ελ. Βενιζέλου. Η διάβαση πεζών στην ουσία πλέον δεν υπάρχει.
ΣΤ) Στη διασταύρωση των οδών Άρεως και Αγίου Νικολάου.
Το πεζοδρομημένο τμήμα της οδού Αγίου Νικολάου αποτελεί την πρόσβαση στον ομώνυμο ιερό ναό. Στο σημείο που τελειώνει η πεζοδρόμηση , η μονοδρομημένη εκεί οδός Άρεως έχει κατηφορική κλίση ως προς την κίνηση των οχημάτων. Αν και αυτή η διάβαση ¨φρεσκαρίσθηκε¨ τον Φεβρουάριο, παρουσιάζει σήμερα εικόνα αρκετά προβληματική.
Η) Στη διασταύρωση των οδών Μακεδονίας και Κυβέλης.
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στη διασταύρωση των οδών Κυβέλης και Μακεδονίας. Είναι ένα πολύ επικίνδυνο σημείο καθώς με το πέρασμα του χρόνου οι διαγραμμίσεις στο οδόστρωμα έχουν ξεθωριάσει εντελώς ενώ δεν υπάρχουν καθόλου ανακλαστικά σώματα επί του οδοστρώματος.
Στο χάρτη με κόκκινο χρώμα επισημαίνουμε τα σημεία για τα οποία κάνουμε λόγο.
Η δημοτική αρχή Αμαρουσίου και οι αρμόδιες υπηρεσίες είναι ενήμερες με έγγραφο-αίτημα που αποστείλαμε. Αναμένουμε για τις άμεσες ενέργειές τους καθώς θεωρούμε πως πρόκειται για ζήτημα υψηλής σημασίας για την ασφάλεια της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας πεζών και οδηγών. Οι διαβάσεις πεζών είδαμε στην πράξη να μειώνουν τις ταχύτητες των διερχόμενων οχημάτων. Πιστεύουμε πως διαχρονικά θα συμβάλουν στην αλλαγή της κακής οδηγικής νοοτροπίας όταν γίνει κατανοητό πως πρέπει να πυκνώσει το δίκτυό τους. Είναι ζήτημα ουσίας, πολιτισμού και εύρυθμης κοινωνικής λειτουργίας στην καθημερινότητά μας.
Σας ευχαριστούμε
Με εκτίμηση
Το Δ.Σ. του Περιβαλλοντικού-Εξωραϊστικού-Πολιτιστικού
Συλλόγου Αγίου Νικολάου-ΚΑΤ Αμαρουσίου